راهنما برای ترکیدگی لوله در فصل زمستان

لوله بازکنی پل رومی شمال شبانه روزی

یکی از مشکلات شایع در فصل زمستان ترکیدگی لوله ها است

آب در دمای ۴درجه سانتیگراد بیشترین جرم منحصر به فرد خویش را دارااست و آن هزار کیلوگرم بر متر مکعب مساوی یک کیلوگرم برلیتر است . جرم حجمى آب در ۴درجه سانتىگراد بیشترین میزان را دارااست . آب خالص در فشار یک اتمسفر در دمای صفر سکو یخ میبندد و حجم آن حدود

۹ ارتقا مییابد . این پدیده شاید باعث پارگی لوله در فصل زمستان و شکستن لوله های آب و مخازن شود در ضمن یاد آوری میکنیم که خلاف آب حجم عمده مواد در اثر انجماد کاهش مییابد .

لوله کشی مطلوب برای خودداری از پارگی لوله

لوله کشی مطلوب برای خودداری از پارگی لوله به شرح ذیل است :

• كليه لوله هاي آب سرد و گرم و رجوع آب گرم مصرفي وتهويه ازنوع PE – RT/ALL/PE – RTتا نشت یابی لوله شهرک مسعودیه جنوب تهران شبانه روزی

قطر

۱ , ۵مي باشد , مگر آن كه در نقشه ها و مقادير كار دسته ديگري ذكر شده باشد .

• لوله ها بايد برابر نقشه راست – شاقولي و حتي المقدور سوای خم موازي با ديوار يا عمود بر ديوارهاي ساختمان اجرا در بیاید .

• كليه لوله هائي كه از درون و يا زير ديوارها عبور مي نمايد بايد در قبال پارگی لوله مراقبت گردند .

• از اجراي لوله ها بموازات پي هاي و يا ديوارهاي باربر در مسافت اي كمتر از يك متر از آن ها جز با تصويب دستگاه آنالیز خودداري شود .

• كليه لوله هائي كه پائين خیس از پي ها و يا ديوارهاي باربر اجرا مي گردند بايد در بیرون از زاويه ۴۵درجه پي قرار گيرد مگر اينكه جز اين تصويب شده باشد . نشت یابی و تشخیص ترکیدگی لوله زرتشت مرکز تهران شبانه روزی

• لوله را بايد بمــوازات نیز كار نهاده و مسافت آن ها از يكديگر بايد باندازه اي باشد كه عايق كاري كامل لوله ها و دسترسي به شيرها براي بازديد و تعمير مسير باشد .

• كليه لوله هائي كه در بیرون ساختمان و يا ديوارهاي خارجي ساختمان اجرا مي گردند بايستي مقابل يخبندان مراقبت و ايزوله گردند .

• شيب لوله هاي آبرساني در كانال كف بطرف موتورخانه مي باشد .

• كليه لوله هاي افقي سرد و گرم و رجوع بايد شيب يكنواختي دست كم برابر يك درهزار بسمت نقاط پائين دست لوله كشي داشته باشد تا هنگام لزوم و در شکل تشخیص پارگی لوله و برای رفع نم و رطوبت بتوان آنان را تخليه كرد .

• از اجراي لوله هاي آب در بالاي دستگاه هاي برقي خودداري گردد و درصورت نياز بايد با حیث دستگاه آنالیز نسبت به تعبيه سيني مسي قطره گير در بالاي دستگاه مبادرت گردد .

بعد از پايان كار روزمره لوله كشي بايد انتهاي سرباز لوله ها بوسيله درپوش و يا كرباس و يا ديگر مواد تصويب شده بسته گردد تا از ورود مواد خارجي به درون لوله ها جلوگيري گردد .

طول نصب شيرها و يا راز لوله ها از كف تمام شده بشرح زير مي باشد :

الف – دستشويي ۵۲سانتيمتر

ب – آشپزخانه ديواري ۱۰۰سانتيمتر – توكاسه ۵۲سانتيمتر

پ – شير ادغام دوش ۸۰سانتي متر

ج – شير ادغام وان ۶۵سانتي متر

ح – فلاش والو ۸۰سانتي متر

خ – شير دستشویی تخت شرقي ۳۰سانتي متر

ر – دستشویی فرنگي ۳۰سانتيمتر

س – فلاش تانك ۱۸۰سانتيمتر

مسافت دو راز لوله جهت شير ادغام دوش و ظرفشويي و وان وشير ادغام ديواري ۱۸ – ۱۶سانتيمتر از يكديگر مي باشد .

مسافت دو راز لوله جهت دستشويي ۲۰سانتيمتر مي باشد .

• در شيرهاي ادغام شير آبسرد در جهت راست و شير آبگرم در سوی چپ قرار ميگيرد .

بعد از اتمام لوله كشي سيستم آبرساني بايد بمدت ۲۴ساعت ذیل فشار ۱۰اتمسفرآزمايش گردد .

• لوله آب گرم مصرفي و رجوع آبگرم بايستي با عايق پلييورتان يا فومپلياتيلن به ضخامت يك اينچ عايقكاري شوند .

• جهت خودداری از پارگی لوله و رفع نم و رطوبت , حریم كليه لوله هاي در بیرون كانال بايستي ماسه خشك ( ماسه بادي ) ريخته شود و از ريختن گچ و يا خاك ملازم با گچ در نزدیکی لوله خودداري گردد .

• كليه شير فلكه هاي كشوئي – توپكي– يكطرفه – سوزني و صافي ها تا قطر ۱۲اينچ از دسته برنجي دنده اي با فشار كار ۱۵۰ پوند براينچ مربع و قطر ۳اينچ و بيشتر از دسته چدني با اتصال فلنجي با فشار كار ۱۲۵ پوند بر اينچ مربع خواهد بود مگر آنكه در نقشه ها و مقادير كار دسته ديگري ذكرشده باشد . موردها بالا لوله کشی مطلوب برای خودداری از پارگی لوله را به صورت مختصر توضیح داده است که می بضاعت و توان همواره از استانداردها خاطره شده به کارگیری نمود .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *