از اولِ دهه ۱۳۴۰ پسماند های شهر تهران به درهای در آبعلی منتقل شده و درین محل سوزانده می شد . عملیات سوزاندن پسماند از سال ۱۳۵۶ دراین محل متوقف و از آن پس پسماند دراین محل دفن شوید . بدلیل نزدیکی از مکان به رودخانه و آلودگی های زیستمحیطی ناشی از دفن پسماند در محدوده مرکز دفن و با دقت به ضرورت حفظ محیط زیست به امر معاونت با شخصیت وقت خدمات شهری شهرداری تهران از شش ماهه دوم سال ۱۳۶۹ دفن پسماند در گود آبعلی ممنوع شد . از اولِ بهرهبرداری تا توقف دفن پسماند حدود۵۰ تا۶۰ درصد پسماندهای شهر تهران که بیشتر آنان مرتبط با ۱۳ حیطه تهران بود دراین مکان دفن شوید . از نصفه دوم سال ۱۳۶۹ تا به امروز از راس پردازش و دفع آبعلی صرفا جهت دفع پسماندهای ساختمانی و عمرانی تولیدی شهر تهران استفاده میشود . به خواسته پرهیز از هدر رفتن مصالح ساختمانی و با انگیزه کاهش میزان دفن و ایجاد منبع درآمد , در محل گود آبعلی , امکانات واجب جهت بازیافت شن و ماسه از خاک و نخاله با ظرفیت اسمی ۱۲۰ هزار بدن در سال مورد بهره برداری قرار گرفته است .
آنچه می خوانید:
مرکز ها دفع پسماندهای ساختمانی و عمرانی در شهر تهران
گودهای ثابت :
مجتمع پردازش و دفع آبعلی : بنا شده در جاده آبعلی , جنب توقفگاه شرکت اتوبوسرانی بررسی نشان داده است به ازای هر تهرانی ۵ . ۵ کیلوگرم سرانه پسماند ساختمانی وجود دارد
مجتمع پردازش و دفع آبعلی اصلی ترین مرکز دفع پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران است
قدیمی ترین مرکز دفع این نوع پسماندها در شهر تهران میباشد . این مرکز تحت عنوان یک نقطه قوت برای مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران است .
مجتمع پردازش ودفع آرادکوه ( کهریزک ) : کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران – قم حمل نخاله ساختمانی
پس از مجتمع پردازش و دفع آرادکوه , مجتمع آرادکوه مهمترین مرکز دفع این نوع پسماند ها در تهران است , این مرکز به صورت روزانه پذیرای پسماندهای ساختمانی و عمرانی پهنه جنوب شرق تهران هست .
گودهای متغیر :
گودهای متغییر بسته به نیاز مراجعین و موقعیت گوناگون , به طور فعلا و تا پر شدن گود مورد نظر جهت دفع پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران مورد استفاده قرار میگیرند .
نظارت و کنترل
نظارت عالیه راجع به جمع آوری و حمل نقل و عملیات دفن زایدات جامد شهری تهران
تحلیل بر جمع آوری و حمل و پردازش سرعت بالا خیس پسماندها با رویکرد تفکیک در مبدا
محاسبه بر جمع آوری , هدایت و استحصال نخاله های اضافی ساختمانی بر پایه ی مکان یابی مطلوب با سود گیری از مدل های علمی
جمع آوری پسماندهای ساختمانی و عمرانی
امروزه با ارتقا بی راه جمعیت شهر تهران و گسترش ساخت و سازهای عمرانی و ساختمانی , همینطور تخریب و مرمت ساختمان ها , میزان پسماندهای ساختمانی و عمرانی به نحو چشمگیری در اکنون ارتقاء است . وجود پسماند های ساختمانی و عمرانی , بحران ها متعددی را ازجمله آلودگی های زیست محیطی , بدمنظرگی فضای شهر , مرگ و میر اشخاص در اثر برخورد ماشین ها با نخاله های مو جود درمعابر بویژه در تاریكی شب را به مسایل گذشته افزود . برهمین اصل اداره مدیریت پسماند با اعتنا به هدف ها اساسی خویش مبادرت ها ذیل را جهت جمع آوری پسماندهای ساختمانی و عمرانی از طرف بخش محرمانه , انجام میدهد :
صدور مجوزهای لازم جهت وسایل نقلیه به منظور حمل و دفع پسماندهای ساختمانی و عمرانی
بازبینی مسیر رفت وآمد خودرهای حامل پسماندهای ساختمانی و عمرانی , قابل بازیافت , فاضلاب و متوقف نمودن اتومبیل در صورت نداشتن مجوزهای ضروری
جهت دهی وسایل نقلیه حامل انواع پسماندی ساختمانی و عمرانی , فاضلاب و لجن به سمت مراكز تخلیه مجاز و جلوگیری از تخلیه در محل ی غیر مجاز
كنترل دائمی محورهای مهم , جاده های كمربندی , گلوگاههای محل ورود شهر
پرهیز از تخلف ها در هر مرحله از عملیات خاک برداری , بارگیری , حمل و تخلیه خاک و نخاله
شناسایی و معرفی صنعت های و كلیه تولید كنندگان پسماندها به اداره به مراد عقد قرارداد فیمابین مبتنی بر حمل و تخلیه بهداشتی و مجاز در محل های تعیین شده
ساخت و ساخت جاده های مطلوب به منظور دسترسی آسان به محل های تخلیه مجاز
اجرای طرح های بازیافت و تبدیل مصالح ساختمانی و پسماندهای عمرانی و ساختمانی ضربه جبران ناپذیر نخاله های ساختمانی به منابع طبیعی
همینطور اداره مدیریت پسماند , بیشترین توان اجرایی و بكارگیری امكانات صرف دو بخش بیشتر زیر میگردد :
الف – صدور مجوزهای اجرای عملیات خاكبرداری , بارگیری , حمل و تخلیه مجاز جهت انواع وسایل نقلیه و رسیدگی به تخلف ها .
ب – گشت زنی دائمی در محورها و جاده های اساسی شهر توسط خودروهای ویژه با همكاری نیروهای اجراییات شهرداری و پند و رانندگی , به خواسته شناسایی و متوقف نمودن خودروهای فعال در مراحل مختلف دفع خاک و نخاله , ضایعات و پسماندهایی كه فاقد مجوزهای ذیربط هستند . بر روی خودروهای گشت زنی و کامیون های ویژه حمل نخاله GPS نصب هست و با تفاهم نامه دربین این اداره و اداره کنترل ترافیک , ماموران گشت زنی با استفاده از دوربین های در اختیار , به منظور نظارت و خودداری از تخلیه غیر مجاز بعضی از کامیون داران خاطی , بر بزرگراه های شهر کنترل و نظارت داراهستند .